MittMedia och 24 Journalistik inleder samarbete

Den sydsvenska medieaktören 24 Journalistik och mediekoncernen MittMedia inleder ett strategiskt och konkret testsamarbete. Det handlar om en rad olika utbyten som rör innehåll, tjänster och plattformar som ska prövas under våren.

De nyvunna samarbetspartnerna ser också fram emot en utväxling av inspiration och idéer i en bransch med stort behov av utveckling.

Första mötet en lyckträff
I början av januari träffade parterna varandra för första gången i ett förutsättningslöst samtal om möjliga samarbeten, med viljan att förstå dagens och morgondagens utmaningar och hitta lösningar tillsammans. MittMedia finns med över 20 sajter och gedigen och utbredd medieverksamhet i hela mellersta och norra Sverige. 24 har funnits som lokal aktör sedan två år tillbaka, finns med ett 10-tal sajter i södra Sverige, och expanderar stadigt.  Parterna insåg tidigt att de kompletterar varandra på flera sätt.

– Vi har parallellt med vår egen expansion med spänning följt MittMedias utveckling och förändringsprocess det sista året. De har kommit långt och vi är imponerade över vad de åstadkommit på kort tid. Jag har förstått att MittMedia samtidigt är imponerade av vår utveckling, både vad det gäller trafik och ekonomi med svarta siffror redan år ett, säger Jeanette Lindström, VD 24 Journalistik.

För Mittmedia stod det också klart att det fanns många gemensamma drivkrafter.
– Vi insåg snabbt att vi har mycket gemensamt. Vi delar passionen för det lokala och ser den lokala journalistiken som en garant för demokratin. Dessutom visade det sig direkt att vi trivs i varandras sällskap, säger Mittmedias vd Per Bowallius.

 

Konkreta samarbetsområden
Sedan det första mötet har allt gått fort och nu har 24 och MittMedia landat i ett antal konkreta samarbetspunkter. I ett första steg gäller samarbetet ett innehållsutbyte som bland annat handlar om sportmaterial, opinionsmaterial och nattbevakning.

Under våren kommer parterna att inleda gemensamma tester med MittMedias annonsplattform Reacher och ett samarbete gällande data- och innehållsplattformar.

Det finns även planer på ett tekniksamarbete på live-tv-området.

 

”Vi är nyfikna på hur andra gör och tänker”
För MittMedia ligger samarbetet i linje med den övergripande strategin – att möta mediebranschens stora utmaningar med öppna ögon och söka kreativa lösningar, gärna i samarbete med andra aktörer.

– Vi är nyfikna på hur andra gör och tänker. 24 är en snabbfotad start-up med stort driv som utgår från affärsutmaningen och bygger produkter kring den. Här hoppas jag att vi kan lära oss mycket, säger Per Bowallius, VD i MittMedia.

 

”Samma tänk och tro på framtidens journalistik”
24:s VD, Jeanette Lindström, är också hon väldigt glad för det uppkomna gemensamma intresset.

– I grunden har vi samma tänk och samma tro på hur framtidens journalistik och mediabolag ska drivas. Vi ser att vi har många gemensamma projekt vi kan dra nytta av varandra, och vi tror på stora synergieffekter mellan oss, säger hon.

 

Fakta 24 Journalistik
24 Journalistik drivs av LindMarkmedia som är ett bolag inom media och marknadsföring med stort digitalt fokus. Satsningen på lokala nyheter drogs igång 2014 och hittills finns sajter på ett 10-tal orter i Södra Sverige.

 

Fakta MittMedia
MittMedia är Sveriges ledande lokala mediekoncern där 20 sajter, 28 morgontidningar, appar, gratistidningar, radio, direktreklam, digital byrå och tryckeriverksamhet ingår.