Nytt trafikrekord för 24 Journalistik: ”Känns mäktigt”

Vecka 44 blev den starkaste någonsin för koncernen och man passerade en drömgräns.

Den senaste veckan lyckades de elva lokala nyhetssajterna hos 24Journalistik tillsammans locka över 500 000 unika webbläsare, cirka 30 000 fler än det tidigare rekordet.

– Väldigt kul och ett tydligt kvitto på att det vi gör är helt rätt. Vår fantastiska personal runt om i landet har dragit fram flera vassa avslöjanden under veckan. Att nå en halv miljon unika användare känns mäktigt, säger Andreas Norinder, ansvarig utgivare för 24Journalistik.
24Trelleborg och 24Kalmar lyckades slå sina tidigare rekord med god marginal. För Trelleborgs del var det nyheten kring oroligheterna på stadens bibliotek som engagerade många läsare.

Reportern Gabriel Almlöf var först med att berätta om situationen på biblioteket och hans avslöjande följdes upp av övriga lokala medier dagen efter.

– Med tanke på att vi endast funnits här i stan sedan i januari är vi överväldigade över det stöd våra läsare visar genom att läsa våra nyheter. Vi kommer fortsätta göra vårt bästa för att producera läsvärda reportage och artiklar, säger Kim Ahlqvist, nyhetschef för 24Trelleborg och fortsätter:

– Gabriel har gjort ett otroligt bra jobb och det är ett gott betyg när läsarna hör av sig till oss med tips.

Även 24Kalmar lyckades sätta sajtrekord. Efter att ha landat på 99 500 respektive 91 800 unika webbläsare tidigare nådda man nu en ny milstolpe – över 100 000 och det med stor marginal.

Totalt hade man drygt 120 000 unika webbläsare under vecka 44.

– Så jäkla bra! Vi har höjt vår ”lägstanivå” successivt och nu fick vi till en rejäl spets i statistiken. Vi fortsätta jobba hårt för att leverera de bästa nyheterna till Kalmarborna, säger Andreas Norinder, ansvarig utgivare och även nyhetschef för 24Kalmar.

– Vår genomslagskraft i sociala medier är svårslagen. Jag har svårt att tro att en lokal nyhetssajt eller tidning kan mäta sig med oss där. Det märks mer och mer ju längre 24-sajterna har funnits. Vi växer oss snabbt starka på sociala medier.

24Kalmar hade fin draghjälp av reportern Samuel Slättmans artikel om den film kring ungdomar och cannabis som polisen la ut på sin Facebooksida. Den blev en av koncernens mest lästa artiklar någonsin.

– Senare följde Hanna Thulin upp det med två artiklar om poliserna som sköter den digitala satsningen. Ett utmärkt exempel på hur vi jobbar med att vara först på snackisarna och sedan följa upp nyheten efteråt, säger Andreas Norinder och fortsätter:

– Tillsammans med Kalle Karlsson har 24Kalmar svarat för en otroligt bra vecka. 120 000 unika i Kalmar och 500 000 totalt känns svårslaget just nu, men med våra duktiga journalister och engagerade läsare är ingenting omöjligt, säger Andreas Norinder.