24 Journalistik kommer till Varberg: ”Väldigt spännande”

Nästa sajt blir 24Varberg och premiären sker om drygt en vecka.
Den 11 december får 24 Journalistiks sajter sällskap av 24Varberg och redaktören Dennis Johansson, vilket blir koncernens 12:e sajt med fokus på ultralokala nyheter.

– Det känns jättekul att fortsätta vår satsning i Halland. Vi har fått ett fantastiskt mottagande på de orter där vi har startat, bland annat i Halmstad. Nu fortsätter vi vår expansion och Varbergs känns väldigt spännande, säger Martin Persson, etableringsansvarig och nyhetschef för 24Varberg.

24 Journalistik grundades i oktober 2014 och först ut blev 24Kalmar. Konceptet fick ett varmt mottagande och framgångarna ledde till att ägarna expanderade sin satsning på framtidens lokaljournalistik.

– Vi klarar av att göra journalistik helt utan presstöd och målsättningarna är högt ställda. Samtidigt måste vi vara ödmjuka, det är ett hårt jobb av både journalister och säljare som ligger bakom de fina resultaten, säger Jeanette Lindström, vd för 24 Journalistik.

Läsarna förknippar ofta 24:an med att man är snabbt ute med nyheterna och har stor genomslagskraft i sociala medier. Att artiklarna är gratis för alla är också väldigt uppskattat.

– Det känns jättekul att vi nu kan erbjuda gratis och ultralokala nyheter även i Varberg. Med tanke på det gensvaret som vi har fått i Halmstad så känns det mycket bra att vi kan fortsätta växa på västkusten, säger Martin Persson.

I höstas klev mediejätten Mittmedia in som delägare i 24Journalistik. Det innebär bland annat en rad synergieffekter där koncernerna hjälper varandra.

– Mittmedia har en teknisk styrka och system som vi kan dra nytta av, en skalbar redaktionell organisation och dessutom en gedigen erfarenhet både publicistiskt och strukturellt, säger Jeanette Lindström.