Varför vi minskar i annonsvisningar men ökar i träffsäkerhet

En ultralokal aktör som 24:an vill ständigt komma närmare den lokala marknaden, närmare personerna som bor på orterna, närmare de som konsumerar våra nyheter. Vi vill kunna nå ut med relevanta och intressanta nyheter utifrån besökarens perspektiv men vi vill också att våra annonsörer ska kunna nå ut med relevanta annonser för sin målgrupp. I och med vårt steg över till Reacher-verktyget förändrades säljarnas och kundernas vardag. Alla hundratals möten mellan våra säljare och annonsörer sker nu i ett digitalt verktyg som visar träffsäkerheten i realtid och skapar värde för våra kunder.

I dagarna gick 24:an in i en ny era där förändringar skett i både det redaktionella och i försäljningen. En stor säljstrategisk förändring är att vi nu riktar våra kunders annonsering direkt till den avsedda målgruppen. Det handlar om närhet och träffsäkerhet. Vi kan nu garantera att en köpt annons i t.ex. Kalmar är en köpt annons i det geografiska området Kalmar. Det är inte en utflugen Kalmarit som följer nyheterna på 24kalmar.se som ser annonsen, utan det är personen som faktiskt befinner sig i Kalmar som ser den. Vill man också nå en t.ex. en motorintresserad i detta område löser Reacher det med. På så vis ger vi kvalitet och affärsnytta för våra annonsörer.


Vi passade också på att städa upp i vår annonsmiljö som innebar att vi tog bort annonspositionerna som inte gav något tillbaka till våra annonsörer, vi lazyloadar allt så en visning är en visning hos oss och vi står nu på en Header bidding lösning så alla får chansen att bjuda på våra visningar.

Satsat och investerat för framtiden!
Vi är en aktör som är här för att stanna, vi tror på den lokala journalistiken och ska vi leva kvar länge framöver måste vi ha en trygg plattform att stå på. Det har vi nu, inte bara en plattform utan ett tryggt, modernt digitalt ekosystem som våra kollegor Mittmedia utvecklat. Från och med den 28 maj:

skriver vi våra artiklar i Aracua, en writer som är byggd för journalister och publistister
samlar vår data i Soldr som är en plattform av services som möjliggör att analysera och ta affärskritiska beslut.
säljer vi genom Reacher verktyget som möjliggör en räckvidd och träffsäkerhet för våra annonsörer som enbart de stora jättarna Google och Facebook kunnat erbjuda innan.
Mer om Aracua och Soldr kan du läsa här.

Vad är Reacher?

Reacher är allt en annonsör behöver för att nå sina kunder digitalt. Reacher är en teknisk annonsplattform och ett högklassiga säljverktyg som 24:ans säljare nu använder varje dag när de möter och ska skapa värde för sina kunder. Plattformens uppgift är (mycket förenklat) att göra det möjligt för 24:ans säljare att inte vara tvungna att sälja annonser till en stor massa av hundratusentals slutkunder och konsumenter i ”24:a-land”, utan till olika och specifika målgrupper, beroende på var konsumenterna och användarna bor och vilka intressen de har. Genom att erbjuda geografiska och intressebaserade målgrupper kan 24:ans säljare erbjuda annonsörerna mycket högre träffsäkerhet och effektivitet.

Det är tacksamt att ha kollegor på Mittmedia, en koncern som ligger i framkant i den digitala utvecklingen. En ledning som tänker på framtiden, som inte stampar runt och stirrar på den nedåtgående spiral som den traditionella papperstidning haft i många år, en koncern som bestämt sig för att anpassa sig efter hur den nya generationen konsumerar nyheter. Vi ser fram emot att tillsammans fortsätta utvecklas och skapa nya tjänster och verktyg som tar oss in i framtiden.

Här är vi nu, imorgon tar vi nästa kliv.