Rekordvecka för 24Sverige: ”Riktigt starkt”

Hittar nya nivåer i trafiken.

Vecka 18 blev en historisk vecka för 24Sverige. Man tangerade sitt tidigare rekord och landade på drygt 493 000 unika besökare samt närmare 2,2 miljoner sidvisningar.

– Det är otroligt kul att se vilken jämn och hög nivå vi har lyckats hålla under 2019. Särskilt under april när det har varit röda dagar och flera kortveckor. Riktigt stark leverans av journalisterna, säger Andreas Norinder, redaktionell chef.

Ett urval av de nyheter som lockade mycket läsning under vecka 18 ny lag kring balkongrökning, valborgsfirande i Helsingborg, självmordet på psykiatrin i Kalmar, jättefästingen som kommit till Sverige, nytt lekland i Kristianstad och restaurangpremiär i Halmstad.

– Vi har verkligen lyckats få till den där ”24-mixen” som vi pratar om. Vi ska vara snabba med blåljus, larm och olyckor men samtidigt hitta de kvalitativa nyheterna, säger Jeanette Lindström, vd för 24Sverige.

Något som stack ut förra veckan var att 24Ölands artikel om jättefästingen som sprider sig i landet fick så pass stor spridning att den syntes som en så kallad toppnyhet hos Google.

– Detta var en av de allmänna artiklarna som vi kör på alla våra 14 sajter. Det är inom ämnen som berör alla läsare och inte beroende på geografin. Jättekul att se att just 24Ölands artikel blev så pass viral, säger nyhetschefen Matilda Larsson.

I december förra året gick startskottet för 24Sveriges nya organisation med en renodlad centraldesk i Kalmar och två områden med fältreportrar. Kalmar, Öland och Nybro på östkusten samt Halmstad, Falkenberg och Varberg i Halland.

– Jag tycker att det är fantastiskt att vi, med våra resurser, lyckas ha så bra siffror. Det visar att vår satsning på en delvis centralisering, med ett större team på samma ort, och fältjournalistik är den bästa ekvationen för att bibehålla kvalitet i den lokala journalistiken, samtidigt som vi behåller höga trafiksiffror, säger Jeanette Lindström.